Sworznie w aucie pełnią bardzo ważną rolę. Razem z nakrętkami i zawleczkami łączą poszczególne części auta. Wielu mechaników określa sworzeń jako jedną z najważniejszych części w wielu połączeniach. Dowiedz się, jak zbudowany jest sworzeń, jaką dokładnie pełni rolę, kiedy należy go wymienić i gdzie dostać najlepsze części we Wrocławiu. Poznaj fachowe informacje i porady.
Sworzeń wahacza – co to takiego?
Sworznie wykorzystywane są w pojazdach, które wymagają swobodnego ruchu poszczególnych części konstrukcji. W autach występuje sworzeń wahacza, czyli kulowy przegub, który umożliwia skręcanie kół i precyzyjne prowadzenia auta za pomocą wahaczy. Sworznie są jednym z elementów układu zawieszenia, podobnie jak drążki, łączniki, wahacze, resory, czy tuleje. Sworzeń wahacza wraz z eksploatacją ulega zużyciu. Zaniedbanie tego elementu może spowodować poważne usterki, których warto unikać. Sworzeń to element łączący zawieszenie ze zwrotnicą przedniego koła. Warto wspomnieć, że przegub wahacza jest nierozbieralny.
Budowa sworznia wahacza
Czy znasz budowę sworznia wahacza? Ten element zawieszenia składa się z metalowego sworznia kulowego. Panewka sworznia wykonana jest z tworzywa poliamidowego, który ma właściwości ślizgowe. Aby część była jeszcze bardziej śliska jest pokryta smarem grafitowym lub molibdenowym. Z kolei z zewnątrz przegub jest chroniony gumową osłoną, która chroni go przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych.