Czujniki w aucie pełnią bardzo ważną rolę. Często to właśnie one pomagają uniknąć groźnych awarii, które wiążą się z drogą naprawą samochodu. Przepływomierz to jeden z czujników, który wpływa na sprawność układu elektrycznego. Dowiedz się jak zbudowany jest przepływomierz, jaką pełni rolę oraz jak wykryć jego usterkę. Odwiedź punkt Auto – Zatoka, aby uzyskać szczegółowe informacje na temat części i dobierz odpowiednie podzespoły do swojego dwuśladu.
Czym jest przepływomierz?
W tym wypadku sama nazwa podpowiada nam wiele. Przepływomierz bada przepływ powietrza trafiającego do silnika. Jego zadaniem jest zmierzenie dokładnej ilości powietrza i przekazanie tej informacji do jednostki napędowej. Na tej podstawie komputer może zdecydować ile paliwa musi dostarczyć do komory spalania.
Trzy rodzaje przepływomierza
W samochodach wyróżniamy trzy typy przepływomierzy – klapkowe, masowe i vortex. W sklepie Auto-Zatoka posiadamy przepływomierze do niemal każdej marki samochodu. Oto czym charakteryzują się poszczególne typy i jak są zbudowane:
- Przepływomierze klapkowe, nazywane także objętościowymi występują w starszych samochodach. Tworzą one prostą i sprawdzoną konstrukcję składającą się z potencjometru, czujnika temperatury, klapki, sprężyny powrotnej, tłumika, wycieraka i regulatora. Ilość powietrza trafiająca do jednostki napędowej jest mierzona za pomocą kąta wychylenia klapki. Informacja o pomiarach trafia do jednostki sterującej poprzez moduł mierzący.
- Do nowocześniejszych rozwiązań należy przepływomierz masowy. Wyglądem przypomina on termostat, a jego działanie polega na utrzymywaniu stałej temperatury czujnika. Platynowy drut jest tu ogrzewany przez prąd o zmiennym napięciu. W tym systemie napięcie rośnie równomiernie do wzrostu ilości powietrza. Sterownik jednostki otrzymuje informacje o ilości powietrza na podstawie napięcia prądu, które jest wykorzystywane do utrzymania temperatury czujnika. Przepływomierz masowy jest aktualnie najpopularniejszym rozwiązaniem.
- Vortex to z kolei przepływomierz wykorzystujący technologię ultradźwięków. Jest on skomplikowany w budowie i wymaga zastosowania rozbudowanego systemu do zebrania pomiarów. Możemy śmiało stwierdzić, że przepływomierz Vortex to technologia przyszłości. Producenci znacznie częściej stosują dziś przepływomierze masowe, natomiast Vortex stanowi na drogach prawdziwą rzadkość i jest dostępny w najnowszych egzemplarzach samochodów.